NUOTOLINĖ PROGRAMA PEDAGOGAMS „DI ĮRANKIŲ TAIKYMAS PAMOKOJE“

25/05/2025

NUOTOLINĖ PROGRAMA PEDAGOGAMS „DI ĮRANKIŲ TAIKYMAS PAMOKOJE“

Valstybės institucijų kalbų centras pagal iš dalies finansuojamą Britų Tarybos programą People2People sėkmingai įgyvendino nuotolinę pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programą: „DI įrankių taikymas pamokoje” (2025 m. kovo 3 d. – balandžio 11 d. 40 ak. val.), kurią sudarė penkios internetinės sesijos su baigiamąja gerosios praktikos pasidalinimo konferencija „Mokausi – Tobulėju – Mokau“. Tai akredituota pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programa, įtraukta į Neformaliojo švietimo programų registrą (NŠPR), Nr. 213005185, 2025-04-07.
Paieška – DI įrankių panaudojimas pamokoje.

Programoje dalyvavo 53 mokytojos, dirbančios pradinėse, pagrindinėse bei vidurinėse mokyklose, gimnazijose, progimnazijose, profesinėse mokyklose bei suaugusiųjų mokymo centruose. 30 iš programoje dalyvavusių mokytojų dirba tautinių mažumų  ir mišriose mokyklose, kur mokymas vyksta lenkų arba rusų kalba. Mokytojos iš visos Lietuvos DI taikymo klasėje įgūdžius lavino kartu su nepriklausomu kalbų konsultantu, ekspertu iš Didžiosios Britanijos – Joe Dale. J. Dale dirba su tokiomis kompanijomis kaip Network for Languages, ALL, Britų Taryba, BBC, Skype, Microsoft ir The Guardian. Nuolatinis konferencijų pranešėjas ir pripažintas technologijų ir kalbų mokymo ekspertas. Veda mokymus Europoje, Šiaurės Amerikoje, Pietų Amerikoje, Vidurio Rytuose, Tolimuosiuose Rytuose ir Australazijoje. Buvo Ministerijos kalbų valdymo grupės nariu JK koalicinėje vyriausybėje, dirbo „Linguanet Worldwide“ projekto patarėju „Language“ kompanijai.

Mokymų metu dalyviai gilino žinias apie inovatyvių dirbtinio intelekto (DI) įrankių taikymą ugdymo procese. Mokytojai buvo supažindinti su įvairiais inovatyviais dirbtinio intelekto (DI) įrankiais, skirtais kalbų ir kitų dalykų mokymuisi tobulinti. Jie išbandė sakinių kūrimą su emocijų ženkliukais (emoji) žodyno lavinimui, naudojo Immersive Reader ir TurboScribe teksto pavertimui į garsą bei vaizdo/garso turinio transkribavimui.

Mokytojai išmoko naudotis Brisk Teaching įrankiu, kuris leidžia kurti klausymo suvokimo testus iš „YouTube“ vaizdo įrašų transkriptų, bei Padlet for Speaking, leidžiantį kurti kalbėjimo užduotis, kuriose mokiniai įrašo savo atsakymus. Be to, buvo pristatyti papildomi įrankiai, tokie kaip Padlet funkciją „Talk for Me“ interaktyvioms klausymo užduotims kurti, Mizou, Diffit, Google My Maps ir ChatGPT, skirti kultūriniams bei geografiniams mokymo aspektams įgyvendinti.

Savo žinias mokytojai įtvirtino atlikdami praktines užduotis su šiais įrankiais Padlet platformoje – jie kūrė, dalijosi ir reflektavo apie DI praturtintus mokymo išteklius visos programos metu. Dalyviai įgijo praktinės patirties kuriant veiklas, skirtas keturių kalbinių gebėjimų – klausymo, kalbėjimo, skaitymo ir rašymo – lavinimui. Be tiesioginių susitikimų, mokytojai turėjo 12 valandų savarankiško darbo, ir pristatė savo sukurtas užduotis bei dalinosi refleksijomis per Padlet platformą.

Didžioji dalis mokytojų neabejojo, kad DI įrankiai padeda efektyviau valdyti pamoką, planuoti ir organizuoti veiklas, vertinti mokinių mokymosi pasiekimus, teikti tikslingą grįžtamąjį ryšį bei stiprinti bendradarbiavimą su tėvais. Visa tai prisideda prie mokinių mokymosi rezultatų gerinimo. Dalyvaudami praktinėse veiklose, bendradarbiaudami tarpusavyje ir susipažinę su įvairiais dirbtinio intelekto įrankiais, mokytojai tapo labiau pasitikintys savimi ir atviresni technologijų taikymui ugdymo procese.

Programą apibendrino baigiamoji gerosios patirties pasidalinimo konferencija  „Mokausi – Tobulėju – Mokau“, kurioje dalyvavo 186 pedagogai iš ikimokyklinio, pradinio, pagrindinio bei vidurinio ugdymo įstaigų, gimnazijų, progimnazijų, universitetų, kolegijų, profesinių mokyklų bei suaugusiųjų mokymo centrų, kurios metu programos dalyvės pristatė savo patirtis apie DI įrankių panaudojimą klasėje. 

Viena iš dalyvių pabrėžė, kad „dirbtinio intelekto įrankiai gali labai padėti mokiniams mokytis. Su jais galima lengviau pritaikyti užduotis pagal kiekvieno mokinio lygį – vienam reikia daugiau pagalbos, kitam – iššūkių. DI gali greitai pateikti atsakymus, paaiškinimus ar net padėti suprasti sudėtingesnes temas. Tai taip pat skatina mokinius labiau įsitraukti, būti savarankiškesniais ir labiau domėtis tuo, ką mokosi.“ Ši citata atskleidžia, kad mokytojai pradeda matyti DI ne tik kaip technologinį iššūkį, bet ir kaip vertingą sąjungininką mokymosi procese.

Ypač įkvepiantį pavyzdį per baigiamąją konferenciją pateikė mokytoja Ieva. Ji papasakojo, kaip jautėsi sutrikusi po pirmosios mokymų dienos ir buvo bepasiduodanti. Vis dėlto, nusprendusi tęsti mokymus, pamažu įgijo pasitikėjimo ir galiausiai pati skaitė pranešimą konferencijoje, pasakodama apie asmeninę pažangą. Savo kelią ji apibūdino kaip pradėtą su „tuščia kuprine“, prieš akis matydama „aukštus kalnus, kuriuos reikės įveikti… Nesakau, kad į visus juos užkopsiu, – kalbėjo ji, – bet aš jau esu kelyje.“  Savo kalbą ji užbaigė įkvepiančia fraze: „Jei nori turėti tai, ko dar niekada neturėjai, – išdrįsk padaryti tai, ko dar niekada nedarei.“

Ši istorija puikiai atspindi asmeninę transformaciją, kurią patyrė daugelis projekte dalyvavusių mokytojų – virsmą iš baimės ir nepasitikėjimo į drąsą, motyvaciją bei norą augti ir taikyti naujoves savo pedagoginėje praktikoje.

Kviečiame susipažinti ir pasisemti idėjų iš programos dalyvių:



KAIP MAN SEKĖSI SUSIDRAUGAUTI SU DIRBTINIU INTELEKTU:

Session 1 – ChatGPT for Resource Creation
Session 2 – Listening with AI Tools
Session 3 – Speaking with AI Tools
Session 4 – Reading with AI Tools
Session 5 – Writing with AI Tools



INTERNETINIŲ SESIJŲ VAIZDO ĮRAŠAI:

1. https://youtu.be/NQYoZmgjWtE
2. https://youtu.be/-RpR9jKdfEg
3. https://youtu.be/Pt_4KGl66RU
4. https://youtu.be/gwJBv82i6sw
5. https://youtu.be/EbnO1TPioeo



BAIGIAMOJI KONFERENCIJA:


Pasibaigus mokymams seminarų dalyviai gavo visų internetinių sesijų ir baigiamosios konferencijos vaizdo įrašus bei kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimus. Šių programų įgyvendinimas – reikšminga pagalba mokytojui, gebančiam praktiškai įvaldyti gebėjimus ir nuostatas pritaikant DI įrankius klasėje, kad pamoka būtų patrauklesnė, labiau motyvuojanti bei skatintų mokinių kūrybiškumą.

Joe Dale